mandag 19. desember 2016

Kolkata


Herskerne kjenner sjelden barn. Men de holder som oftest sitt eget avkom oppe. De kan tenkes å vite at også de, herskerne, må dø, og  ønske å etterlate alt til sitt eget avkom, og bare til det.



Jeg sitter på arbeids- og sovesengen ved Ur-Ganga og jungelen med, tidvis hylende, sjakaler på den andre siden av den tynne og temmelige møkkete elven; rett ved chanasur[1]-fabrikken, kremasjonsstedet, steinhuggeriet, en liten malingsfabrikk og elvebreddslummens bittesmå hus, og skroller gjennom Al-Jazeeras nyeste fotografier. Plutselig, et bilde fra en flyktningeleir på en øy i Egeerhavet: barn med fioliner. Barn fra fremmede byer og landsbyer på et sted som, ved fiolinen, kan bli deres eget for en stund. En behøver ikke å eie fiolinen for å dra buen over strengene. Aleppo-barn, kanskje.  



Hvem kan ha lagt fiolinene i flyktningebarnas hender, og for hvor lenge; det kan jo være fiolinister som vet at barn kan bruke en streng, to strenger, tre og fire strenger til å holde ut: for å huske og glemme seg, i nye formasjoner av muligheter. Barn er utholdende om de bare har et blikk på seg. Fiolinen kan, tror jeg, være et slikt blikk.



Al-Jazeera-fotografiet er ute av synet mitt nå. Det som er tilbake er det gamle temaet: barnet og fiolinen. Og, med ett, minnet om et ungarsk fotografi, ryggen til en fiolinist, bare frakken, bakhodet og skoene, samt en del av fiolinen og buen å se, og i fiolinistens frakkeskjøte, hånden til et barn som ikke vil slippe: verken mannen, tonen eller den lange landeveien.



En annet fotografi også, fra 1913, mener jeg å huske, av André Kertész, en blind fiolinist og en guttunge på en sølesti. For en liten roman som kom ut i 1995, A for ansikt, var dette fotografiet en slags brønn.



Den blinde og sangen, eller fiolintonen; eller begge. Barnet, den blinde og fiolinen. Det er som om jeg er født inn i dette landskapet.



Sangen legger seg ikke ned. Ikke fløyten, fiolinen og andre strengeinstrumenter heller. Ikke trommene. Selv ikke i krigsherrenes tid, som er den inneværende.



Total konsentrasjon, som i yogaklassen her ved Ur-Ganga i går, tjuefem barn la husbråk, hojing og skrål, høyttalerspetakkel og lekser bak seg, for, i sytti minutter, å gå inn i yogastillingenes presisjon og konsentrasjon. Muskhan, med foreldre fra Bihar; jeg har øynene hennes i meg. Som om de spiller i meg. Jeg er – en streng for øynene til Muskhan.



Vi har ingen fiolinist å be om tone fra her i Kolkata. Det er en mangel; vi venter på ham eller henne.



Flyktningeleiren på en øy i Egeerhavet. Barn i konsentrasjon og henvendelse. Barn som beviser betydning. Hvilken betydning? Sin egen, fiolinens, tonenes, samspillets.



Hva annet kan et menneske holde seg i enn ”fiolinen”. Den enes fiolin er ikke den samme som den andres. Og alle fioliner er ikke slike med fire faktiske strenger.



Like fullt: der barnet er, der skulle det også finnes en fiolin, eller en fiolins jevnbyrdige: noe absolutt dyrebart. For barnet jeg var: et utvalgt tre jeg vannet. Treet ga ingen lyd fra seg. Men det flyttet ikke på seg, og var og forble et vitne.



De er døve, de mektige store. De hører pengene og jaget etter ære (den bibelske forkynnerens ”jag etter vind”). De legger barna og barnas tid øde.



Dette er ingen sorg som kan sørges; den er altfor stor.



La oss nå tenke at vi kunne lage små ”celler”, to-tre-syv-tolv-femten personer, og kanskje med dyr; med andre syns- og hørselsceller enn de kommersialiserte og ideologiserte. Her og der i verden. Celler av motstand, utholdenhet, innsyn, ikke-vekst.



Utholdenheten måtte være meget stor.  



Jeg drømmer ikke. Jeg blir usentimentalt praktisk i og ved alle disse månedene, i år etter år, øst i verden. Dette er steder der drømmere dør – såfremt de ikke har arvet store formuer.



Jeg tror ikke at  ønsket om sannhet, som kunne kalles ”synet ned”, fins hos presidenter og konsernledere. En og annen munk har anelsen om guds rike i seg, to elskende kan ha det, en hengiven solidaritetsarbeider, en aktivist mot kjernefysisk og annen krig, en og annen sadhu, en syngende fakir; jeg har sett dem. Jeg er blitt lykkelig av å se dem.



Ikke-vekst er nødvendig. Hvilket annet ord kunne vi velge; et ord uten negasjon i seg…  



I går gikk jeg forbi butikken der jeg en fiolin ble kjøpt til Rehana i 2010. En fiolinist dukket opp i butikken og prøvespilte fiolinen på trammen ut mot Rabindra Sarani den gangen, og han sa: ja, dette er en fiolin til henne du kaller ‹datter›. Men Rehana har lagt fiolinen fra seg. Nå vil hun videochatte med meg fra Dhaka.



Noen får en fiolin og legger den fra seg. Noen får aldri se en fiolin eller høre tonen. Noen ser for seg den lydlige gjenstanden etter å ha hørt en tone, og uten å ha sett instrumentet. Noen får stryke hånden over en annens fiolin. Noen får røre ved strengen. Noen får spille mens andre hører. Noen får spille med andre som spiller.



Det var da jeg så en dokumentar med West-Eastern Diwan Orchestra, inspirert av Daniel Barenboim og Edward Saïd, med unge musikere fra mange land i Midtøsten, at det lille prosjektet kalt ”suno” i meg ble til et større syn.



Syn kommer, bærer, bærer ikke, bærer en stund, for så å falle i jorden og bli til støv – eller et nytt syn.

barn i meditasjon


Se Muskhan for deg, i rytmiske yogaøvelser. Se flyktningegutten som har en tone å bevege seg i; han er ikke fordømt. Den blinde sigøyneren på søleveien fulgt av et barn i hullete genser vinteren før den store Krigen (1913).



Et hjertets barn skal feires om få dager. I Betlehem, ”Brødhuset”, i Galilea. Dyrene var der, og to fattige foreldre den natten. Gjeterne også. Den gamle fødselen er merkbar, også her i Kolkata. Den er blitt omsnudd til glitter & stas, her som andre steder. De fleste vet lite om barnet med dyrene under stjernen.



Et barn det var maktpåliggende for landshøvdingen å drepe blir feiret fremdeles, om enn en pussig, av og til motbydelig, måte. Det er ikke lenger barnet, men ‹meg›, ofte i flertallsform. Dyrene var der i begynnelsen. Gjeterne også. To ensomme foreldre. Og nå: glitter, festivitas og "slekt".

barn maler med plantefarger





Barna med fioliner på en øy i Egeerhavet vet ikke hvor de vil bli tatt imot. Fiolinen tar, inntil videre, noen av dem imot.



Hilsen Wera


[1] chanusur=nøtte&krydderblanding,sur-søt-salt godteri

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar