torsdag 13. november 2014

Budapest


Virkelig geitost. Hjemmelaget kirsebær-yoghurt. Tomater med smak. All frukt, uten klementinene, er ungarsk dyrket, sier kjøpmannen i kjellersjappa i nabolaget. Smak på disse plommene! sier han.

Jeg er ingen nasjonalist. Men maten skal helst ha blitt mat av seg selv eller i sin egen rytme, og ikke for den fortest mulige profittens skyld; og helst skal den komme fra nære steder. Dette er kanskje motstrøms tanker. Er det som er med kroppen motstrøms?

Åtte dager i Budapest, for å bære små bøker, kalt Girls, tilbake til Oslo. Ikke bare dét; hun som bokstavelig talt har åpnet byen for meg – de små gatene, den lokale musikken, både jazz, kunst- og folkemusikk, den jødiske historien – er meget syk.

Det fantes ”davidsstjernehus” under WWII i denne byen; dét er det hun som har fortalt meg. I disse husene ble noen av byens jøder reddet. Jeg husker dette, og håper at hun som har fortalt det får leve i noen år til.

Det fins tusen grunner til å klage over norsk helsevesen, især organiseringen av tid og meldinger, både skriftlige og muntlige, til pasienter. Ungarsk helsevesen var en gang meget godt og er nå middelmådig, sier pasienten til meg. Det fins tusen og en grunner til å innse at den som er født i Norge bør tenke seg nøye om før hun klager over mangel på helsegoder. At prioriteringene kan virke forskrudd er et organisatorisk, etisk og politisk anliggende.


En fiolin er gitt til de spillende barna våre i Arshi Nagar nord i Bangladesh. Den er laget i Tsjekkia – og god. Den er blitt gitt via en av Sunos venner. Utstyrt med nye strenger, en sølvlegering, utstyrt med ny kasse, og velvillig båret av en norsk gjest som nettopp har landet på nærmeste flyplass til Arshi Nagar. Nå er hun antagelig fremme i lydstudioet, kontoret og internatet. Og Badsha har fra bilen (fra flyplassen) sendt en tekstmelding til meg som er i Budapest. For en gave! En fiolin! Det kunne vi ikke ha forestilt oss! Dette er ordene hans.

Hva var det Ripon sa i telefonen på tirsdag da jeg spurte ham ‹hvor› fiolinen var. I lydstudioet, svarte han. Og fiolinen din, sa jeg, og mente selve tonen. Det er hemmelig, svarte Ripon. Du vet det jo, la han til.

Jeg vet ikke hva han trodde jeg visste. Kanskje simpelthen hva fiolinen betyr for ham. Den nye fiolinen er ikke gitt til Ripon. Men Ripon skal, om han beviser at det er fiolin som er hans ‹første kjærlighet›, snart få en fiolin som han kan legge til skulderen og haken og derved vite at han har noe viktig å gjøre her i verden. ”Lillebror” Anando har esraj. Storebror Sahanur er tjenestevillig der det behøves, som ved å skrive inn førti (!) lalan-sanger på datamaskinen.

Hvem tilhører jeg, og hva er mitt.
Virkeligheten tilhører ingen.                                     
Vediske[1] skyer er bekmørke.
Det fins ingen vei for dagslyset.


Det kognitive og etiske, også politiske, arbeidet, som jeg tenker er mitt, er forbundet med å være på, eller i, ett og samme sted hvor enn jeg er på et av disse fire stedene. De fire: nord-Bangladesh, Kolkata, Budapest, Oslo. Være i dem, være fra dem; la dem virke som fire fiolinstrenger, kanskje. Fremdeles er det mulig å praktisere én rytme: nå her, så der, så der, så her. Alle fire steder gjør seg gjeldende på alle fire steder. Jeg kunne tilføyd: fremdeles er det jo mulig å reise til og fra flyplasser.

Hva kunne gjøre det umulig…. Vannet, selvsagt. Opptøyer, som en konsekvens av kriger, og ubegripelige men forutsigbare og forutsagte klimaendringer. Vann på flyplassenes sted. Vold på et hvilket sted som helst.


Jeg går til Nasjonalmuseet i Budapest for å se en utstilling av de flamske mestrene. Rembrandts blikk, nedfelt i maleriene, fra et indre punkt jeg ikke kan formulere, slik at det på lang avstand går an å merke at det bildet der, fem meter borte, det er Rembrandts. Den store sanseligheten i det nye hollandske handelsimperiet bevart i mestrenes malerier.

Klokken er 10 torsdag morgen. Lange køer foran billettskrankene. Ville det vært slik trengsel i et museum i Oslo to uker etter åpningsdagen. Og: hva ville bengalere sett i disse bildene av ansikter, tekstiler, borgerlig ærgjerrighet, overstadige måltider. Kolonimakt, eller kanskje en ubegripelig himmelskhet, beviset på at velsignelsen virkelig tilhørte den hvite mann.

Det er bare tolv dager til jeg drar til Dhaka.

Hilsen Wera



[1] Vedisk=boklig, altså fra vedaskriftene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar